eSport og massage

Gaming er blevet en stor del af mange unge og ældre menneskers hverdag, hvor man sidder flere timer foran computer skærmen i ofte meget låste stillinger med kroppen.

Spændingshovedpine, ømme muskler, dårlig søvn og livsstilsygdomme kan være konsekvenserne for din krop, hvis du gamer dagen lang og ikke er fysisk aktiv ved siden af.

Gamer du selv meget eller kender en som gør?
Så få et overblik og bliv klogere på, hvad du kan gøre for at hjælpe din krop!

 

Gode råd når du sidder foran computeren

Kender du følelsen af at have ondt i nakken, skuldre, albue eller andre steder på kroppen, når du spiller computer?
Så er der et par tips og tricks til, hvordan du kan sidde korrekt, når du sidder og spiller foran computeren.

Lyt til din krop!

Vores krop er god til at fortælle hos små signaler, hvis den ikke er tilfreds. Alle kroppe er forskellige, både store og små. Derfor har vi individuelle behov.
Hvis du er øm og anspændt, eller ændre din siddestilling flere gange om dagen når du spiller kan dette være tegn på en unaturlig siddestilling.
Ens fødder skal være plan med gulvet, da dette skaber det rette fundament for, at du kan sidde korrekt i din kontorstol

Det er vigtigt at vores sidestilling er korrekt, og vi har placeret vores ryg og lænd helt tilbage i kontorstolen.

Hvordan har dine skuldre det?

Det er vigtigt, at ens skuldre er afslappet når du sidder foran computeren. Ofte vil man sidde og spænde samt være tilbøjelig til at trække ens skuldre op mod ørerne og fremad. Især hvis ens kampe bliver intense eller når der opstår frustration inde i spillet og man dør.
Derfor at det vigtigt, hvis dit bord eller stol ikke kan reguleres i en passende højde, hvor dine arme kommer til at slappe af, at du overvejer om enten bord eller stol skal skiftes ud, da dette er med til at skabe mange spændinger i både arme og skuldre og nakke.

Nakke og skærm

Det er vigtigt at ens nakke slapper af når du spiller, da en spændt nakke ofte giver anledning til spændingshovedpine. 
Prøv at holde dit hoved i en naturlig stilling, hvor din hage ikke kommer for langt frem eller for langt ned.
Når dit hoved er i sin naturlige position, skal din næse pege mod den øverste halvdel af skærmen.

Det er vigtigt med variation!

Din krop er et godt værktøj som indretter sig efter det, du bruger din krop til. Den er yderst robust og vi har evnen til at kunne udvilke vores krop relativt hurtigt. Brug derfor din krop og husk at være aktiv dagligt!
Det er vigtigt at tilpasse din krop og sidestilling, samt lave små justering og skift imellem dem.

Husk at jo bedre du er til at variere imellem forskellige sidestillinger jo mere effektiv vil du også være
foran computerskærmen og din krop vil elske dig for det.

 

Muskelfibre i kroppen

Når du spiller, har du måske opdaget at din nakke og dine skuldre begynder at gøre ondt eller er spændte. Især, hvis du har siddet og spillet hele dagen.

Problemet er at man overbelaster særligt èn muskel.
Man får ofte ondt i trapezius, som b.la. er med til at holde ens nakke i den samme position. Dette kan være med til at skabe en fastlåst nakke.
Her vil en kombination af eSport og massage være en god ide.

Når ens nakke låser er det kun få muskelfibre i kroppen som gør arbejdet.
Der er lavet undersøgelser om at du bruger ca. 10% af alle fibre i musklen, men de få muskelfibre kan blive belastet med 80-100% af, hvad de kan klare.

Undersøgelser viser

  • Mere end halvdelen af de 13-19-årige danske drenge spiller computer eller konsol hver eneste dag.
  • Der er ca. 38% af de 20-29-årige danske drenge spiller computer eller konsol hver eneste dag.
  • Hos piger er det ca. 5% fra 13-29-årige danske piger som spiller computer eller konsol hver eneste dag.
  • Muskelfibre i trapezius kan blive belastet med 80-100 procent af, hvad de kan klare
  • Det samme gælder skuldre, hvor trapezius også er i brug, når du holder dine arme og skuldre i samme position længere tid af gangen.

Pas godt på din krop som gamer

Styrketræning og motion

Det er vigtigt at kroppen bliver aktiveret flere gange i ugen, hvis man gerne vil forblive sund og rask.
Vores krop kommer i en bedre balance og der er flere fordele ved at lave motion og styrketræne som gamer!

Her er et par eksempler på, hvad motion kan gøre for dig generelt:

  • Du får styr på blodtrykket, blodsukkeret, kan sænke dit kolesteroltal og ikke mindst vægten
  • Du forebygger hjertesygdomme, brystkræft, endetarms- og tyktarmskræft og type 2-diabetes
  • Du får mere energi og bedre søvn.
  • Dine knogler, muskler og led bliver stærkere
  • Du mindsker dine chancer for at blive deprimeret

Her er et par eksempler på, hvad stryketræning kan gøre indenfor gaming:

  • Bedre reaktionsevne
  • Korordination
  • Antallet af gange man kan klikke på musen per minut
 
Køb en ergonomisk gamerstol
 
Når du sidder og spiller dagen lang eller flere timer om dagen er det vigtigt at du sidder korrekt!
Brug derfor tid på at undersøge og prøv gerne flere forskellige gamerstole indtil du finder en som du sidder godt i.
 
eSport og massage
 
Ofte når du har ondt i kroppen ignorer du de signaler kroppen sender og kommer først afsted når “skaden er sket.”
Hvis du spiller rigtig meget, har man behov for at få slappet af og afspændt ens muskler såvel som mange andre har.
Derfor kan eSport og massage have flere fordele.
 

Med en fysiurgisk massage vil du oplevel f.eks.

  • DET LØSNER OP FOR SPÆNDINGER I NAKKE, SKULDER OG RYG
  • BIDRAGER TIL FYSISK & PSYKISK VELVÆRE
  • KAN VIRKE BEROLIGENDE OG AFSLAPPENDE
Der er flere fordele som du kan læse mere om her på siden.