Ondt i lænden? Av av.. Hvad nu?

Ondt i lænden? Rygsmerter er noget stortset alle danskere oplever i løbet af deres liv.
Det kan f.eks være smerter i ryg, skulder, lænden eller andre dele af kroppen. I dette indlæg kan du læse om årsager til man får ondt i ryg og lænd samt, hvordan man kan forebygge og behandle rygsmerter.

Rygsmerter er i langt de fleste tilfælde ikke alvorlige.
Der kan være flere ting, som kan være med til at forebygge imod rygproblemer som f.eks dagligt motion, fysisk aktivitet og rygøvesler kan yderligere afhjælpe rygproblemer.
Er dette ikke nok kan man få hjælp hos en professionel behandler eller søge egen læge.

Lændesmerter er også kendt under navne som hekseskud, facetsyndrom, lumbago, myoser eller ganske enkelt, smerter i lænden.

Ondt i lænden - det praktiske

Ondt i ryggen dækker over træthed, gener og smerter i lænderyggen, med eller uden smerteudstråling til benene.

Når man har ondt i lænden er det typisk noget man har i perioder. Det er en ubehagelig oplevelse og man kan gøre flere ting for at forebygge og hjælpe sig selv på de smerter man har. Dog kan det være kortvarige, langvarige eller permanente smerter man har i lænd eller ryg.

Der er mange muskler, led og sener i ryggen som kan være medtil at give smerter. Der sidder f.eks bruskskriver mellem ryghvirvlerne som hedder diskus og kan give smerter uden, at der er tale om en diskusprolaps.
Alvorligheden af smerterne man får i lænden kan variere fra milde til udtalte og ligefrem hæmmende eller invaliderende.

  • Ud af ti personer der rammes af lændesmerter, søger de fire behandling.
  • Statens Institut for Folkesundhed skønner, at der i Danmark er ca. 1.3 millioner sygedage årligt, på grund af rygsmerter.
  • Næsten 80% af danskerne oplever smerter i dele af ryggen i løbet af deres liv.

Årsager

Der kan være flere årsager til man får ondt i lænden.
Ofte kommer smerterne fra et løft, en bøjning eller en uvant bevægelse som kan være med til at lave en vridning af rygsøjlen.
Din alder har også en vigtig rolle i udviklingen af smerter i lænden, da lændesmerter ofte forekommer hos den ældre del af befolkningen.

Arbejder man med et hårdt fysisk arbejde eller sidder i akavede stillinger på sit job, kan dette være med til at give smerter i lænden.

Hvis man bevæger sig mere end normalt – kan dette være med til at give smerter i lænden. Dette sker, da musklerne og ligamenterne (ledbånd) i lænden forstrækkes eller beskadiges i mindre omfang.

Eksempler på overaktivitet der kan medføre smerter i lænden, kan være: når man skal flytte, spiller golf, er ude i haven og lave havearbejde m.m.

Slidgigt kan desuden hænge sammen med flere af ovenstående årsager og også bidrage til smerterne i lænden.

 

Eksempl på andre årsager:

Diskusdegeneration: Når man bliver ældre nedsildes diskus.
Dette betyder at facetled gnider sig mod hinanden og derved medfører smerter i lænden. 

Degenerativ spondylolistese: Dette opstår når led og ligamenter nedslides. Derfor har rygraden har svært ved at holde sig på plads – ryghvirvlerne kan herved begynde at presse på de spinale nerver

Spinal stenose: Forekommer når området omkring rygmarven indsnævres, hvorved der lægges pres på rygmarven og de spinale nerver

Skoliose: En unormal udvikling af rygsøjlen, der bl.a. medfører, at ryggen bliver skæv. Herudover opstår smerter i lænden såvel som i resten af ryggen samt eventuelle symptomer i benene

 

Gode råd imod ondt i lænden

Det er vigtigt at vi har en stærk ryg uden smerter, da dette er vigtigt for vores evne til at fungere i det daglige. Når vores ryg bliver belastet og svigter bliver vi hurtige hjælpeløse og hæmmet. Når vi får ondt i lænden eller dele af ryggen er der gode råd at hente.

Undgå at ligge i sengen, og hvis det er nødvendigt, skal du undgå at ligge for lang tid i sengen. Maksimum er 1-2 dage i forbindelse med de mest intense smerter. Sengeleje svækker muskulaturen og forsinker helingen

Tidlig aktivitet er vigtig. Du bør genoptage dine normale aktiviteter så tidligt som muligt, selv om det fortsat gør ondt. Smerterne er i denne sammenhæng et tegn på, at du bruger den skadede del af ryggen. Dette er vigtigt for at forhindre, at den bliver helt stiv. Undersøgelser viser tydeligt, at jo tidligere du kommer i aktivitet, jo hurtigere bliver du rask. Du bør forsøge at komme tilbage i arbejdet så snart som muligt, selv om du fortsat har smerter i ryggen

Kilde: Sundhed.dk

  • Hold dig aktiv. Gerne 3-4 gange i ugen med 30 min. Fysisk aktivitet hjælper på at styrke ryg samt lændehvirvler.
  • Husk din søvn og kvaliteten af din søvn. Leddet og diksus bliver ernæret og styrket om natten.
  • Undgå stillesiddende arbejde så meget som muligt.
  • Sund kost - Kosten er grundstenen til at led, muskler og bindevæv kan forblive stærk eller blive stærkere.
  • Reducer stress - Stress øger fysiologisk inflammation i kroppen hvilket er med til at nedbryde og svække ryggen.

Behandling og lægehjælp

Der findes mange forskellige behandlingsformer, når man har ondt i lænden.
De har alle til formål at hjælpe dig tilbage til din normale funktion hurtigst og bedst muligt.

Afhængigt af den type smerte du har kan man vælge f.eks først prøve med en varmepude eller ispose i ca 10-15min af gangen hver anden time og ikke om natten for at se om det kan lindre smerten. Hvis det er muligt kan dette kombineres med forskellige øvelser og udstræk.

Er dette ikke nok kan man søge hjælp hos f.eks en professionel massør, kiropraktor, fysioterapeut eller egen læge. 
Du kan læse mere her på siden, hvordan fysiurgisk massage kan hjælpe dig.

Der er en oversigt her over forskellige øvelser man kan bruge når man har ondt i lænden og andre dele af kroppen.
Kilde: Øvelsesfilm

Det er meget vigtigt du søger læge hvis du oplever nogle af disse symptomer:

  • Har voldsomt ondt i lænden, eller du er utryg ved dine rygsmerter
  • Bliver kræftesløs i benene
  • Føler dig syg eller oplever uforklarligt vægttab
  • Ikke kan gå på arbejde pga. ondt i lænden, og derfor behøver en hel-/delvis sygemelding

Hvis du oplever disse symptomer, skal du akut tage på skadestuen og søge akut læge:

  • Får svært ved at holde på/lade vandet
  • Bliver følelsesløs i huden på indersiden af lårene
  • Ovenstående kan skyldes en stor diskusprolaps, der skal opereres indenfor 24 timer.